donderdag 12 maart 2015

UPDATE #1: Healthy lifestyle

Goeiemorgen allemaal,

Vandaag eens iets anders dan anders, namelijk een artikel over sporten, eten en motivatie. Ik heb er lang over na moeten denken of ik hier over wou schrijven, maar dit is voor mij ook een motivatie. Ik zal over een tijdje (denk aan eind maart) weer een update geven over hoe ik me voel, hoe mijn lichaam eruit ziet, tips die ik heb ontdekt en hoe ik eet.
Mijn levenstijl moest veranderd worden omdat ik een aantal vitamines tekort kom, verder is het ook belangrijk dat ik goed op gewicht blijf. Ik heb tips gekregen van een orthomoleculaire arts, zij probeert je beter te laten voelen door op je voeding te gaan letten, dus gezonder eten, meer fruit en groente, gezonde tussendoortjes, geen slechte suikers maar goede suikers. Ben je benieuwd naar welke sporten ik doe, en wat mijn motivatie is? Lees dan snel verder
Mijn achtergrond op mijn telefoon en laptop zodat ik er elke keer aan herinnerd word.

1. Sporten
Laten we als eerst beginnen met sporten, wat doe ik qua sport. Hoe lang doe ik dat, met wie doe ik dat?

Deze houding heet de boom
Elke week ga ik één keer in de week naar yoga. Ik doe dit met mijn nichtje en nog andere meiden samen, we krijgen les van een docente. De yoga les duurt altijd een uurtje. We beginnen met opwarmen, vervolgens gaan we onze spieren rekken door middel van oefeningen.
Oefeningen met de schouders zijn voor mij heel lekker en goed omdat ik vaak hoofdpijn heb wat vanuit mijn schouder en-/ nek spieren komt, die worden dan gerekt met oefeningen. Het laatste kwartiertje doen we ontspannings oefeningen, dat houd in dat we allemaal liggen op een manier die je zelf lekker vind liggen. Mijn docent gaat heel ons lijf af in vorm van een verhaaltje en dat ontspan je steeds meer lichaamsdelen, uiteindelijk is heel je lichaam ontspannen.
Ik ga erheen omdat ik dus vaak last van hoofdpijn heb maar ook omdat als ik er niet heen zou gaan geen ontspanning meer heb, dan moet ik het zelf inplannen en hier moet ik heen.

Mijn (lente) hardloop outfit, lekkere,
vrolijke en felle kleurtjes! :)
Verder doe ik aan hardlopen. Ik ben er ooit aan begonnen voor mijn conditie, werd toen verder aangestoken door mijn nicht, ik kreeg hardloop schoenen voor mijn verjaardag en toen is het echt begonnen. Ik loop nu 2 à 3 keer per week. Dit doe ik het liefst in de ochtend dan zit er nog niets in mijn maag. Voor het hardlopen doe ik vaak ook nog oefeningen maar daar vertel ik hierna over. Ik begin vaak met rennen en zie dan wel hoe het gaat en hoe groot ik het rondje maak. Ik ren sowieso één keer in de week mijn standaard rondje van 2 km en daar probeer ik mijn tijd steeds te verbeteren. Ik heb nog niet echt een doel met hardlopen, maar ik zeg ondertussen al 2 jaar dat ik een keer aan een 'run' mee wil doen. Dit jaar moet ik dat dan maar echt een keer gaan doen!

Zwemmen en schaatsen, dat zijn een beetje mijn seizoens-sporten wat ik één keer in de week doe. In de winter schaats ik op de ijsbaan in Alkmaar, de Meent. Daar krijg ik ook les met een groepje, waardoor ik door de jaren heen steeds wat verbeter. Helaas, gaat de ijsbaan eind maart dicht dus dan ga ik zwemmen. Dit doe ik binnen bij de Hoornse Vaart of in het buitenbad in de Bever met mooi weer. Ik schaats en zwem al vanaf kleins af aan dus dat vind ik erg leuk om te doen. Mijn moeder vind het ook leuk om te schaatsen, dus daar schaats ik af en toe mee en anders doe ik het samen met mijn nichtje. Het zwemmen doe ik vaak alleen en af en toe gaat mijn vriend mee. Ik verheug me dus nu ook erg op de zomer, dan kan ik lekker buiten zwemmen in het zonnetje (word ik ondertussen ook nog bruin).

Mijn schema, waarbij ik elke avond een krul mag zetten
als ik al mijn oefeningen gedaan heb.
Als laatst doe ik elke avond buik, bil, been en armspier oefeningen. Welke oefeningen ik dan doe? Ik doe dan squats en bij gebrek aan gewichten gebruik ik zware boeken. Verder doe ik de boot/V-plank, crunches en push-ups. Ik heb dit van een plaatje gehaald en vervolgens voor mezelf een schema gemaakt met hoeveel/hoelang ik dit elke keer moet doen. Dit heb ik opgebouwd in 30 dagen, als dat schema af is zal ik een volgend schema maken met of extra oefeningen of weer opbouwen. Er zitten ook dagen rust in dat je maar 2 oefeningen hoeft te doen van de 4 oefeningen. Ik heb dit schema trouwens samen met mijn vriend gemaakt en hij doet er ook aan mee, wat ook weer helpt voor motivatie maar daar kom ik zo op. Ik doe deze oefeningen of voor het hardlopen als opwarming of voor het slapen zodat. Meestal kosten deze oefeningen maximaal 20 minuutjes en dan ben je alweer klaar en een voordeel je kan het je zelf zo moeilijk, zwaar of makkelijk maken als je zelf wil.


2. Motivatie
Ik heb erg veel motivatie nodig om door te zetten. Bij mij gaat het nu eindelijk erg goed. Maar waardoor dan, wat voor dingen gebruik ik waardoor het zo goed gaat.
Laten we met het eerste beginnen. Je las het hierboven al een schema maken en elke dag een krul zetten als je het gedaan heb. Verder zet ik er ook bij of er bijzonderheden waren, heb ik hardgelopen was ik ziek heb ik extra oefeningen gedaan dat soort dingen. Verder zet ik er ook bij hoe vaak ik de oefeningen heb gedaan omdat dat ook nog wel een kan verschillen per dag.
Dat oefeningen schema doe ik niet alleen, maar samen met mijn vriend. Het is niet zo dat we elke avond met elkaar afspreken en de oefeningen dan samen doen. Nee we zeggen rond een uur of negen 's avonds tegen elkaar zullen we de oefeningen gaan doen en dan doen we ze tegelijk. Zo helpen we elkaar moedigen we elkaar aan via whatsapp. Het klinkt misschien een beetje stom maar het helpt bij mij wel. Verder gaat mijn vriend ook wel eens mee zwemmen of schaatsen, zo helpt hij mij ook weer een beetje en hebben we meteen weer een leuk uitje samen! :)

Verder kan je een doel en een beloning voor jezelf verzinnen. Bedenk voor jezelf een tijdsperiode waarin je dat doel moet bereiken en hoe vaak je bijvoorbeeld wil sporten. Ik maak dan een afstreep kalender met vakjes. Elke keer als ik heb hardgelopen, gezwommen of yoga heb gedaan mag ik een hokje inkleuren, ik tel de oefeningen 's avonds niet mee want die teken ik natuurlijk anders af.
Mijn doel is 8 weken, 4 keer in de week sporten. Wat ik als beloning heb bedacht: nieuwe schoenen. Ik heb bij elke week de datum van die maandag gezet en belangrijke dingen van die week. En elke keer als ik bijvoorbeeld heb hardgelopen, geschaatst, gezwommen of een andere intensieve sport heb gedaan mag ik een hokje inkleuren.

Nog verder wat kleine motivatie tips, beloon je zelf af en toe op nieuwe sport kleding. Dan ben je ook weer gelukkig dat je nieuwe kleren hebt, maar dan voor het sporten!
Bekijk jezelf regelmatig  in de spiegel. Wat ik heb gedaan is aan het begin een foto gemaakt van hoe mijn buik is (foto van de zijkant en voorkant) en na een paar weken kan je weer een foto maken en kijken of je verschil ziet.
Dit is voor mij ook weer een motivatie om jullie over een
 tijdje (hopelijk) verschil te kunnen laten zien!
Schrijf je in voor een hardloop wedstrijd, zo heb je een doel voor ogen waarvoor je traint. Of doe mee aan de zwemvierdaagse, kan je daar bijvoorbeeld voor trainen.
Ik heb vaak dat ik in de ochtend wakker wordt door mijn wekker en denk; " ik heb geen zin in hardlopen" maar ik heb die avond daarvoor al al mijn spullen klaar gelegd, dus kom ik er eigenlijk niet onderuit. Want je wordt wakker en ziet eigenlijk meteen je hardloopkleren en spullen. Verder helpt mijn vision board die ik heb gemaakt daar ook een beetje als motivatie. Want daar staat veel over een mooie slanke beach body op, sporten en hardlopen dus ja... eigenlijk kom ik er dan niet meer onderuit!


Zo dit zijn mijn tips & tricks. De volgende blogpost zal gaan over wat en hoe ik eet, hoe ik me voel en hoe ziet mijn lichaam eruit, na 4 weken buikspieren trainen en hardlopen. Verder ben ik weer begonnen aan stage dus heb ik niet meer alle tijd om aan het bloggen te zitten en ook wat minder tijd om hard te lopen, wat ik wel erg jammer vind....
Heb je vragen of nog een tip zet die dan in een reactie hieronder ik ben erg benieuwd wat voor sporten jullie doen en wat jullie tip voor motivatie is!



 Nog een sportieve quote voor deze laatste loodjes van de week! Dream it, wish it, do it!

Liefs, Charlotte
@charlottsophiax

Geen opmerkingen:

Een reactie posten